2010
Počítadlo:
Ručné formy

Gung Ji Fuk Fu kuen

Je najstaršia technika pochádzajúca z kláštora Siu Lum a bola vyvinutá Hung Hei Goonom, po intenzívnom cvičení s opátom kláštora Che Seenom. Gung Ji je považovaná za základnú formu Hungga. Útočné a obranné formácie boli vyvinuté na základe čínskeho charakteru Gung Ji a forma sa podľa toho aj volá. V preklade je názov formy, krotenie tigra alebo zvádzanie tigra. Táto technika učí žiaka základné pozície a buduje dôraz na postoji ako aj rozvíjanie a zvyšovanie kapacity dýchania. Je založená na pevnom postoji jazdca na koni a sile predlaktí (mostové ruky). Je jedna z najdlhších a najťažších techník štýlu. Táto forma preverí študentov charakter, stálosť a rozhodnutie učiť sa tento bojový systém, pričom je neustále skúšaná jeho trpezlivosť. Gung Ji zostava koordinuje myseľ, ruku a nohu pre súčasnú činnosť. Pri pravidelnom a vytrvalom cvičení zostavy sa Gung Ji Fuk Fu stala zostavou, tisícich techník a všetky tieto techniky sa stali jedným princípom. 

Video 

gun gee gun gee gun gee gun gee
Gung Ji Fuk Fu Kuen

 



Fu Hok Seung Ying kuen

Je to zostava tigra a žeriava. Patrí medzi najznámejšie a najpopulárnejšie techniky štýlu Hungga. Bola vyvinutá slávnym hrdinom južnej Číny Wong Fei Hungom, ktorý vychádzal z pôvodnej mnoho, kratšej zostavy tigra a žeriava od Hung Hei Goon. Táto forma zdôrazňuje techniky tigra a žeriava, ich rovnováhu a vzájomné dopĺňanie. Tiger nám pomáha získavať odvahu, telesnú silu a dynamiku. Posilňuje kosti, šľachy a rozvíja dýchacie schopnosti. Žeriav nás učí čulosti a rýchlosti pohybov. Rozvíja techniku uhýbania a rovnováhy. Nájdeme tu techniku mostových rúk, ale i techniky s dlhým dosahom. V tej forme sa kombinujú nemilosrdné a mocné techniky tigra, ktoré vo forme zastupujú metódu tvrdosti, kým ladné a uhýbavé techniky žeriava učia mäkkú metódu štýlu.

fu hok fu hok fu hok fu hok fu hok fu hok
Fu Hok Seung Ying Kuen

Sap Ying kuen

Sap Ying kuen sa môže preložiť ako "desať foriem päste". Hung Hei Goon sa naučil v kláštore Siu Lum techniku Ng Yin päť zvierat (drak, had, tiger, leopard, žeriav) a tak isto sa naučil techniku piatich elementov Ng Hang (zlato, drevo, voda, oheň, zem) v Čínskej filozofii. Neskôr boli tieto techniky modifikované Wong Fei Hungom a tým bola vytvorená forma Sap Ying (päť zvierat a päť prvkov) .Tieto techniky sa dajú cvičiť samostatne ako päsť piatich zvierat a päsť piatich prvkov. Jednotlivé techniky majú svoju špecifickú silu a vlastnosť. Sú neobyčajne účinné v každej situácií.

Drak - Lung: je symbolom prirodzenej mužskej vitality a v štýle Hung pohyby draka posilňujú vnútornú energiu Hei /mandarínsky Chi/. Drak je nadprirodzená bytosť a presahuje ľahké chápanie reálneho sveta. Jeho doménou je preto sila a duch. Tieto techniky draka nie sú skutočnými technikami dračieho bojovníka, ale sú to pohyby, cvičené dynamicky a izometrický ako typický juhočínsky hei gung /chi gung/.

Had - Sare: učí sústrediť silu a energiu hei do úderov končekmi prstov. Had útočí plynulo a rýchlo. Vymrštené priame údery prstami zasahujú ľahšie zraniteľné miesta na ľudskom tele (oči, krk, atď.) Had používa na útok celé svoje telo, hlavu a jazyk. Študent sústredí svoju energiu hei do svojich prstových úderov, kde ju odovzdáva a správne generuje.

Tiger - Fu: je treťou zvieracou formou. Je známy pre svoje silné pazúry, veľkú až extrémnu silu a húževnatosť. Tiger využíva na boj svoju fyzickú veľkosť a silné pazúre na svojich labách. Prsty bojovníka tohoto zvieraťa sú pevne zovreté do tigrích pazúrov, ktoré sa používajú k trhaniu, zásekom, útokom prstov do očí, chytaniu a úderom. Predlaktie slúži k zastaveniu útokov. Tiger je stelesnením nekompromisnosti, odvahy a sily štýlu Hung. Dynamika, vitalita a silná technika rúk vo formácii tigrích pazúrov je presne to čo charakterizuje toto zviera.

Leopard - Pao: je omnoho menšia šelma ako tiger, preto jeho údery nie sú tak silné. Leopard, využíva svoju mršnosť, rýchlosť a šikovnosť. Leopardí boj je stelesnením pästných útokov obsahujúci viac ako jeden úder, ktoré sú vedené maximálnou rýchlosťou.

Žeriav - Hok: je trpezlivé zviera, ktoré je známe svojou schopnosťou stáť mnoho hodín na jednej nohe. To svedčí o jeho schopnosti koncentrácie. I keď je žeriav navonok krotký sú jeho bojové techniky smrteľné. Žeriav nás naučí rovnováhe, rýchlemu pohybu nôh a uhýbaniu. Využíva dlhé a krátke pohyby, ktoré sú kruhovité a vždy uvolnené. V boji využíva svoje krídla, hlavu, nohy a zobák. V obrane často využíva hákovací blok, ktorým si buď otvorí cestu, alebo ním vychýli protivníkov útok z dráhy pohybu a následne útočí silným "zobnutím". Žeriav je rýchle zviera, ktorého podstata môže predstavovať uhybací pohyb a útok zobákom.

Elementy
Technika Ng Hang obsahuje silné a drvivé údery pästí, na rozdiel od Ng Yin, kde sa používajú techniky pazúrov. Tieto techniky päste piatich prvkov sú ich stelesnením ako na materiálnej, tak na metaforickej úrovni.

Zlato - Gum: tento prvok sa skladá z ťažkých úderov zadnou stranou pästí a predlaktia, pri čom sa celé rameno použije ako kompaktná jednotka. Lakte sú vždy pri pohybe trochu ohnuté, čím sa zabráni možnosti ľahkému zlomeniu. Tieto techniky sa podobajú úderom ťažkého kladiva, ktoré rozdrví všetko čo mu príde do cesty.

Drevo - Mok: techniky dreva sú technikami na strednú vzdialenosť, pri čom je blok vedení súčasne s úderom. Pohyb dreva je základom pre pohyby ramien v Hung kuen gungfu. Technika dreva najčastejšie slúži k obrane pred viacnásobným útokom. Blok je často spojený s priamym úderom tak typickým pre tento štýl.

Voda - Soy: bojové techniky vody napodobňujú trieštivé vlny oceánu, ktoré dorážajú na pobrežie. Tieto techniky sú švihové, s dlhým dosahom. Jedna ruka blokuje útočníkovi  ruku a druhá ju súčasne pohybom zo spodku smerom hore  láme v lakti /útok môže byť vedený i na genitálie alebo bradu/. Často sa tieto techniky používajú i proti viacerým útočníkom a tak pokrývajú priestor okolo Hungga bojovníka.

Oheň - Faw: pohyby prvku ohňa sú rýchlo dopadajúce údery na krátku vzdialenosť, ktoré napádajú strednú časť tela a tvár protivníka. Typickým úderom pre element ohňa je priamy úder. Je známy pod názvom slnečný-ohnivý úder, pretože pästná forma charakterizuje slnko v Čínskom znaku. Slnko je ohnivá (výbušná) hmota. Údery ohňa nie sú tak silné ako zlata alebo dreva, preto musia nasledovať rýchlo jeden za druhým.

Zem- Tol: je posledným z elementov. Učí a rozvíja pevný základ (postoj). Údery sú založené na pevnom postoji, ktorý je akoby v korenený do zeme (odkiaľ berie silu). Sila každého pohybu je vedená cez nohy do pásu a končí v pevnom údere ruky. Údery sú vedené zo spodku smerom hore na spodnú časť tela a genitálie. Štýl Hungga sa priraďuje k elementu zeme.


Tid Sin kuen

Je najpokročilejšou vnútornou formou štýlu Hung Ga, ktorá bola vytvorená okolo r. 1850 Tid Kiu Samom, jedným z najlepších bojových umelcov v histórii Číny. Bol jedným z Desiatich Tigrov Kwangtungu.Tid Kiu Sam bola prezývka muža, jeho pravým meno bolo Leung Kwan. V mladosti sa Tid Kiu Sam učil mnoho štýlov kung fu. Neskôr putoval po celej Južnej Číne a hľadal nových učiteľov. Na týchto cestách sa naučil mnoho štýlov (Lama štýl, Siu Lum kuen, štýl Revúceho Leva, Taoistický Hei gung atď.) Počas svojich potuliek sa dostal i na miesto nazývané Dlhý most, kde bojovníci prichádzali predvádzať a testovať svoju zručnosť. veľmi ho to rozrušilo a sám chcel predviesť svoju zdatnosť. Udržal šesť mužov na vystretej ruke a dokázal ich niesť 100 krokov. Tu si pre svoje železné predlaktie získal prezývku Tid Kiu Sam- Tid Kiu železný most , Sam- číslovka 3. Bol tretím synom vo svojej rodine, preto to číslo tri na konci prezývky. Z týchto všetkých vedomostí, ktoré nadobudol na cestách vytvoril Tid Sin kuen, obsahujúci 12 mostov a taoistický Hei gung, ktoré skombinoval v tej to forme. Základom Hei gung v Tid Sin kuene je filozofia Yin a Yang, teória piatich elementov a piatich ľudských emócií. Vitálna energia Hei má svoje centrum v mieste nachádzajúcom sa asi 3 cm pod pupkom, nazývané Daantin. Energia Hei prúdi 12-timi kanálmi, pri čom každý z týchto kanálov je prepojený 12-timi životne dôležitými orgánmi. Poznanie vedomostí piatich prvkov ( zlato, drevo, voda, oheň, zem ) a piatich emócií ( radosť, hnev, smútok, strach, trápenie ) je prenesených do dýchania. Žiak je vtiahnutý do vnútornej časti tréningu gungfu, ktorá je definitívnym cieľom v Čínskom bojovom umení. V Tid Sin je obmedzená práca nôh a je založená výhradne na pohyboch a duchu draka. Tieto pohyby sú, rotačnými pohybmi tela, spojené so zvukom, s rozdielnou intonáciou a ovládaním dýchania. Päť emócií je prenesených do dýchania s rozdielnou frekvenciou, ktorá ovplyvňuje vždy iný vnútorný orgán. So zvukom dýchania vychádza druh sily z vnútra žiaka. Tieto charakteristické zvuky dýchania majú rozpätie od nízkych cez vysoké, rýchle, pomalé niektoré sú jemné a kľudné iné naopak hrozivé. Tieto pohyby sa cvičia s dynamickým napínaním (naťahovaním) čo pomáha vzrásť toku energie Hei cez telo. Všetko je to spojené s posilňovaním tela a rozvojom vytrvalosti. Tid Sin kuen je pokladom štýlu Hungga.

tid sin tid sin tid sin tid sin
Tid Sin kuen
 
 
Lau Ga kuen

Pästnú formu Lau ga kuen do systému začlenil veľmajster Lam Cho na konci 30tich rokov minulého storočia. Pôvodná forma pochádza zo štýlu Mok ga a naučil sa ju, keď sa díval na svojho spolužiaka menom Lau, ako ju precvičuje. Veľmajster Lam Cho zmenil postoje, niektoré ručné i nožné techniky a na počesť spolužiaka ju nazval Lau ga kuen.Táto forma je prvá, ktorá sa učí v školách línie veľmajstra Lam Cho. 
 

Jin Jeung kuen

Do systému ju začlenila rodina Lam Sai Winga. Dá sa preložiť ako "vojnová dlaň". Forma obsahuje tvrdé boxovacie techniky pästí v postoji jazdca, techniky lámania, v ktorých sa využíva sila rotácie bokov, podmetové techniky, čo je ale zaujímavé, forma nemá ani jednu techniku kopu. Táto zostava vynikajúco dopĺňa systém Hungga.

Bang Bou kuen

Je to forma "modlivky nábožnej" prekladá sa ako "drvivý krok", ktorú do systému začlenil veľmajster Lam Cho. Je to doplnková forma.